Een dossier indienen

U kunt op elk moment van het jaar een verzoek om steun indienen bij de Bernheim Stichting. Uw aanvraag dient uitsluitend via het online formulier onderaan de pagina te worden ingediend.

Het hele selectieproces duurt minimaal 4 maanden (met uitzondering van de schoolvakanties) en is afhankelijk van de agenda van de Raad van Bestuur. De Raad van Bestuur komt 3 keer per jaar samen om te beslissen over steunaanvragen (maart - september - december). Houd hier rekening mee bij het kiezen van de datum voor het indienen van je aanvraag in verband met de start van je project.

Controleer voordat u uw aanvraag indient of uw project voldoet aan de criteria van de Bernheim Stichting aan de hand van de selectiecriteria hieronder.

Selectiecriteria

Type organisatie

• De Bernheim Stichting ondersteunt organisaties met een eigen juridische structuur.
  • De activiteiten van de organisatie moeten voornamelijk gericht zijn op jongeren.
  • De Bernheim Stichting geeft voorrang aan kleine organisaties (minder dan 10 FTE).
  • De Bernheim Stichting geeft ook voorrang aan organisaties die hun praktijken willen verspreiden en zich dus willen ontwikkelen.

Doelgroep

• Het doelpubliek van de organisatie moeten jongeren zijn tussen 12 en 25 jaar die in Brussel wonen.
  • Bijzondere aandacht zal worden besteed aan projecten die de meest kwetsbare jongeren helpen, die onzichtbaar zijn en/of te maken hebben met sociale ongelijkheden.

Hefbomen voor actie

De Bernheim Stichting wil zich concentreren op de volgende actiepijlers:

• de strijd tegen discriminatie (gelinkt aan sociale afkomst of cultuur) en de ontwikkeling van inclusiebeleid;
  • De ontwikkeling van de zachte vaardigheden van jongeren (eigenwaarde, zelfkennis, uitdrukkingsvermogen, enz.);
  • De ontwikkeling van het sociaal-culturele kapitaal van jongeren (het opbouwen van een netwerk, het begrijpen van culturele codes, het verbreden van hun leefomgeving, enz.)

Methodologie

• De Bernheim Stichting hecht veel belang aan de pedagogische denkwijze achter de aangeboden activiteiten.
  • De Bernheim Stichting is van mening dat om een blijvend transformerend effect te hebben op jongeren, de activiteiten de jongere actief moeten betrekken bij de activiteiten en hen een gepersonaliseerde follow-up op lange termijn moeten bieden.
  • De Bernheim Stichting is voorstander van structuren die jongeren betrekken bij de ontwikkeling van projecten die hen aangaan (co-creatie, jeugdcomités, integratie van jongeren in het bestuur, enz.)

Versterken

• Projectleiders moeten bereid zijn hun praktijken te ontwikkelen (bestuur, beheer, onderwijs, digitalisering, enz.) door te leren en vragen te stellen om hun impact op hun publiek te verbeteren.

Netwerken

• Projectleiders moeten bereid zijn deel te nemen aan uitwisselingen tussen organisaties, in het bijzonder door goede praktijken te delen, samen te werken met collega's, enz;
  • De Bernheim Stichting heeft aandacht voor organisaties die structurele veranderingen in het veld nastreven (verlangen naar systemische impact).

Factoren die niet in aanmerking komen

Projecten met de volgende kenmerken komen niet in aanmerking:

• Projecten gerund door individuen, aanvragen voor beurzen of huisvestingsfinanciering;
  • Projecten waarvan het doel is om kennis en vaardigheden aan te leren die gerelateerd zijn aan vakkennis (harde vaardigheden);
  • Projecten die gericht zijn op “basisbehoeften” (voedsel, hygiëne, huisvesting);
  • Eenmalige projecten of projecten voor evenementen
  • Reisprojecten gericht op een kleine groep;
  • Projecten ontwikkeld door scholen en aanvragen voor financiële steun om de scholing van kinderen te betalen;
  • Aankoop van onroerend goed of bouwprojecten.

De Stichting komt niet tussen in zaken die onder de bevoegdheid van de overheid vallen: toegang tot onderwijs, gezondheidszorg, justitie, enz. De Stichting steunt geen organisaties die openbare diensten verlenen.

Selectieprocess

Nadat u het online formulier hebt ingediend, wordt u binnen maximaal 6 weken (met uitzondering van schoolvakanties) op de hoogte gebracht van het resultaat van uw aanvraag. Aanvragen die per e-mail worden ingediend, worden niet in behandeling genomen. We doen geen oproep voor projecten.

Als je project aansluit bij de strategie van de Stichting en daarom de aandacht trekt, zal het team van de Stichting een aantal stappen doorlopen om meer te weten te komen over je project (gedetailleerde vragenlijst, diepte-interview, bezoek ter plaatse).

Ten slotte wordt je project voorgelegd aan de Raad van Bestuur, het beslissingsorgaan voor de toekenning van steun. De raad komt drie keer per jaar bijeen om te beslissen over steunaanvragen (maart - september - december).

Steunaanvraag indienen

Online formulier