Onze visie

De Bernheim Stichting draagt de wens van de oprichter om "een rechtvaardige samenleving op te bouwen waarin iedereen zijn eigen aspiraties kan nastreven om geluk te vinden en zo een grotere sociale cohesie te bevorderen".

• Marie-Sophie Verdonck

Onze missie

De Stichting heeft als missie om sociale organisatie's te ondersteunen in hun werk om jongeren in Brussel te empoweren. Brussel is de armste regio van België, met bijna een kwart van de jongeren die onder de armoedegrens leven. Het is ook een zeer multiculturele stad, met bijna 190 verschillende nationaliteiten die naast elkaar leven. Jongeren die in de stad wonen, worden ook geconfronteerd met een reeks bijzondere uitdagingen: moeilijkere toegang tot onderwijs, werk en huisvesting; veiligheidsproblemen; hogere stressniveaus met gevolgen voor de mentale gezondheid; enz.

De Stichting wil bijdragen aan een meer egalitaire samenleving en daarom heeft ze ervoor gekozen om haar hulp te richten op organisaties die jongeren ondersteunen met een lage sociaaleconomische achtergrond en/of in kwetsbare situaties.

De mensen op het veld vertellen ons hoe kwetsbaar het zelfvertrouwen van deze jongeren is en hoe ze vaak  "sociaal en cultureel kapitaal" missen om een toekomst voor zichzelf op te bouwen. Daarom geven we prioriteit aan projecten die met jongeren werken rond de volgende thema's:

•     Hun zelfvertrouwen opbouwen;
  •     Hun talenten en vaardigheden ontdekken;
  •     Een levensplan ontwikkelen;
  •     Zichzelf leren te uiten en met emoties omgaan;
  •     Zich confronteren met anders-zijn en stereotypen bestrijden;
  •     Zichzelf projecteren in opwindende mogelijkheden.

De Stichting hecht ook bijzonder belang aan projecten die discriminatie van jongeren tegengaan.

Onze waarden

Wij geloven in een inclusieve en emanciperende samenleving waarin iedereen de kans krijgt om de plek op te bouwen die hij of zij wilt.

Wij geloven dat dialoog, openheid en samenwerking de voorwaarden zijn voor blijvende sociale vrede.

Wij geloven dat transdisciplinariteit een krachtige hefboom is voor sociale innovatie.