AFEV

AFEV en haar mentorprogramma hebben als doel de ongelijkheid in het leven van jongeren te bestrijden. Vanwege hun sociale, economische en familiale omgeving hebben veel jongeren te maken met grote moeilijkheden in hun leven. AFEV's missie is om deze ongelijkheden te verminderen, schooluitval te voorkomen en integratie te bevorderen, door het bieden van individuele ondersteuning tussen een student-vrijwilliger mentor en een jongere die moeilijkheden ondervindt in hun traject.

Christelle Calmettes

Het mentorprogramma

Het AFEV mentorprogramma is een ondersteunings- en leerprogramma tussen een studentvrijwilliger en een jongere die moeilijkheden ondervindt in zijn of haar onderwijstraject.

Als aan alle voorwaarden is voldaan, wordt deze ondersteuning voornamelijk bij het gezin van de jongere thuis gegeven, zodat het gezin betrokken kan raken bij het onderwijssucces van het kind en kan profiteren van de aanwezigheid van de student.

Elke week geven de studentvrijwilligers 2 uur van hun tijd om een kind of tiener te ondersteunen bij zijn of haar studie, waardoor ze hun zelfvertrouwen en zin om te leren terugkrijgen. Naast huiswerk werken ze samen aan culturele openheid, mobiliteit en carrièreplanning.

Elke sessie is uniek, afhankelijk van de wensen en behoeften van de jonge leerling.

De doelgroep: jonge leerlingen en hun mentoren

De directe begunstigden van het project zijn jonge leerlingen die moeilijkheden ondervinden met hun schoolopleiding en/of hun carrièrepad, voornamelijk jongeren uit kansarme milieus en/of die in precaire situaties leven. Ze zijn tussen de 5 en 18 jaar oud, gaan naar een basisschool of middelbare school en zijn geïdentificeerd door hun leraar of een sociaal-educatieve partner.

De mentoren zijn jongeren tussen 18 en 25 jaar die studeren aan een instelling voor hoger onderwijs. Deze studenten worden gerekruteerd, getraind en gecontroleerd door het personeel van de vereniging om hun mentorschap uit te voeren. Betrokkenheid is een transformerende ervaring voor deze toegewijde jongeren, die gedurende één of twee schooljaren mensen ontmoeten met wie ze zonder AFEV misschien nooit in contact waren gekomen. Ze ontwikkelen ook nuttige vaardigheden voor hun persoonlijke en professionele leven: communicatie, organisatie, empathie, culturele openheid, enz.

Steun van de F°B

Naast financiële steun, zal de Stichting AFEV helpen om te netwerken met het Brusselse jeugdhulp ecosysteem. Het doel is om synergieën en samenwerking tussen VZW's te creëren om het ecosysteem als geheel te versterken.

afev.org