Débagora

Onderwijs ontmoet politiek en debat! Met de steun van twee universitaire partners (UCL, ULB), drie jeugdverenigingen (Jeunes et citoyens, Infor Jeunes en het Comité des élèves francophones) en een publieke instelling (het BelVue Museum) is het project een kruising tussen een opleiding in de politiek en een opleiding in debat.

Onderwijzen over politiek dat is zowel een inleiding geven over het zich eigen maken van kwesties over de stad als deelnemen aan de debatten over deze kwesties.

Algemene deelname aan specifieke kwesties

Het doel van het Débagora project is jongeren van de 3de graad van het middelbaar onderwijs uit het Brussels Gewest te onderwijzen in politiek, debat, democratische processen…zodat deze jongeren een actief burgerschap ontwikkelen en zij er positief mee omgaan. In de politiek werken, is gemeenschappelijke kwesties omarmen door allerlei vormen van dialoog, zoals overleg, compromissen...

Een pedagogische tool rond een pluralistische gemeenschap

Elk jaar wordt er een specifiek thema gekozen en door jongeren uitgewerkt dankzij een pedagogische tool waarvoor leraren op voorhand werden opgeleid.  Deze pedagogische tool werd in 2021 ontwikkeld als onderdeel van het onderzoek ‘Jeunes et Enjeux Politiques’. De tool werd gerealiseerd door een team onderzoekers bijgestaan door een comité van leiders en begeleiders van verenigingen die burgerschap onderwijzen. Er werden acht modules ontwikkeld samen met nog aanvullende activiteiten en labels, die ook online beschikbaar zijn (webdeb.be/debagora).

De steun van de Bernheim Stichting

Dit project ligt in het verlengde van het project 'Jeunes et Enjeux Politiques', dat tussen november 2017 en oktober 2021 werd uitgevoerd door een onderzoeksteam van de UCLouvain, de ULB en de VUB, en werd gefinancierd door Innoviris. Na het uittesten en evalueren van een 'Jeunes & Régionales 2019'-actie die vergelijkbaar is met de hier voorgestelde, waaraan 1.200 jongeren uit 60 klassen aan het einde van de middelbare school hebben deelgenomen, heeft het onderzoeksteam samengewerkt met vier organisaties (BELvue Museum, Infor Jeunes Bruxelles, Ligue des Droits Humains en Jeune et Citoyen VZW) om het educatieve instrument Débagora en het gelijknamige project, waarvoor de Stichting haar steun heeft verleend, te ontwikkelen.

jecasbl.be