Europese stages Bernheim

Jonge Belgische universitairen laten kennismaken met de Europese integratie

Elk jaar biedt de Fondation Bernheim jonge Belgische afgestudeerden de kans om een stage gericht op de Europese integratie te volgen.

De stichting verstrekt jaarlijks zes studiebeurzen aan jonge Belgische universitairen, zowel Nederlands- als Franstalige, om een stage van 10 maanden in verband met Europese aangelegenheden te volgen. Een jury van experts selecteert de laureaten, die de kans krijgen om een unieke professionele ervaring op te doen in het hart van het Europese raderwerk: bij het Belgische ministerie van Buitenlandse Zaken (5 maanden) en bij de Permanente Vertegenwoordiging van België in de Europese Unie (5 maanden). Sinds 2003, toen het initiatief van start is gegaan, heeft meer dan honderd jongeren dit programma gevolgd. Zestien van hen zijn diplomaat geworden.

Woorden van "voormalige Bernheim's"

"Je beleeft de Europese politiek vanop de eerste rij en hebt, naar stagiaire-normen, een ongeziene toegang tot alle vergaderingen en evenementen." Stefan Van Laer

“Een onvergetelijke ervaring waarbij je op korte tijd immens veel leert en tegelijkertijd ontdekt hoe er in de praktijk intern-Belgisch, maar ook op EU-niveau, compromissen worden gevormd en er onderhandeld wordt." Sofie Declerck

“De Bernheimstage biedt niet alleen een unieke blik achter de schermen van het beste wat de Belgische en Europese diplomatie te bieden heeft, maar vormt daarnaast ook op persoonlijk vlak een enorme verrijking.” Sarah El Amouri

Ontdek hun getuigenissen in vidéo!

Oproep naar kandidaturen # Europese Stages Bernheim # 01.02.2021 > 07.03.2021

De oproep is gesloten.
De volgende oproep start in februari 2022.