De VOCATIO beurzen

Een ruggensteuntje dat het verschil maakt

Lauréats-Laureaten 2018 © Triptyque

VOCATIO verstrekt beurzen aan jonge talenten om hen te helpen hun dromen waar te maken.

Steun aan jonge talenten

VOCATIO (voorheen de Fondation de la Vocation) is een stichting van algemeen nut die door Emile Bernheim werd opgericht in 1963. Elk jaar biedt de organisatie steun aan een vijftiental jonge talenten die financiële hulp nodig hebben om hun persoonlijke ambities waar te maken. Hun afkomst, vakgebied, actieterrein of opleidingsniveau speelt daarbij geen rol.

Uiteenlopende vakgebieden

De kandidaten moeten tussen 18 en 30 jaar oud zijn en de Belgische nationaliteit hebben of verankerd zijn in België. Zoals blijkt uit de 745 beurzen die de stichting de voorbije 55 jaar heeft toegekend, behoren de levensprojecten die zij voorstellen, tot de meest diverse vakgebieden: antropologie, geneeskunde, urbanistiek, kunstambachten, sociale activiteiten, archeologie, natuurwetenschappen en ecologie, toegepaste kunsten, plastische kunsten, paramedische wetenschappen, filosofie, rechten, wetenschappelijk ondezoek, visuele kunsten, enzovoort.

Een levensproject in een hogere versnelling

De beurzen zijn een echte ruggensteun die de jongeren bijvoorbeeld helpen om nieuwe technieken te ontwikkelen, een instrument aan te schaffen, een onderzoeksprogramma te ontwikkelen of een aanvullende opleiding te volgen. VOCATIO voorziet ook in persoonlijke begeleiding, geeft het project meer zichtbaarheid en biedt de laureaten de mogelijkheid hun netwerk te vergroten, wat allemaal helpt om resultaten te boeken.