Migratie: de vooroordelen overstijgen

Jongeren helpen om de uitdagingen van de migratie te begrijpen

© Jérôme HUBERT

Een groep vrijwilligers van de Université libre de Bruxelles en van de Conseil Jeunesse Développement stelt activiteiten en vormingen voor om het samenleven te bevorderen, vertrekkend van een deconstructie van de belangrijkste vooroordelen over migratie.

Na de humanitaire vluchtelingencrisis van 2015 hebben vrijwilligers van de ULB en van de Conseil Jeunesse Développement hun wetenschappelijke en pedagogische expertise ingezet om workshops voor jongeren tussen 15 en 18 aan te bieden. Deze ateliers vertrekken vanuit een deconstructie van de vooroordelen over migratie (‘Ze hebben geen recht om hier te zijn’, ‘Het is een invasie’, ‘Ze zullen Europa islamiseren’, ‘Ze zullen zich niet integreren’) en vinden plaats in secundaire scholen van alle netten in het Brussels Gewest. De ULB heeft beslist om een voltijds coördinator aan te stellen gezien het succes tijdens de testfase en om de impact van het initiatief nog te vergroten. De coördinator zal ervoor zorgen dat er meer workshops worden georganiseerd en in een groter aantal partnerscholen, ze zal vrijwilligers ronselen in de academische wereld, leraars opleiden en een specifiek webplatform creëren.