European Youth Parliament - Europolis

Jongeren in debat over de uitdagingen voor Europa

© EYP-Europolis

Elk jaar nodigt het European Youth Parliament – Europolis meer dan 200 leerlingen van het secundair onderwijs uit om deel te nemen aan gesimuleerde parlementaire vergaderingen en zich de Europese thema’s eigen te maken.

Het parlementaire model

Dit initiatief biedt jongeren uit het vijfde en zesde jaar van het secundair de gelegenheid om het Europese parlementaire model zelf te beleven. Na een teambuildingsessie, om het teamwork te bevorderen, bereiden ze samen met de hulp van een leraar een voorstel van resolutie voor. Tijdens een plenaire vergadering in de gebouwen van het Europees Parlement bespreken delegaties van leerlingen actuele Europese thema’s.

Voor jongeren, door jongeren

Het programma wordt georganiseerd door enthousiaste jonge vrijwilligers en is erop gericht om het Europese burgerschap te stimuleren en de interculturele dialoog te bevorderen, terwijl het tevens bijdraagt tot de persoonlijke vaardigheden van de deelnemers. Het initiatief heeft de Europese Karel de Grote-prijs voor jongeren gekregen, die projecten beloont die de Europese identiteit en de ontwikkeling van Europa promoten.

Europolis 2018 werd op 22-23 februari en 15-16 maart 2018 georganiseerd.